Maandag 8 november ’10
1e en 2e uur klas 1HV1 k&c ( Martine Bakker)
3e en 4e uur klas 1HV3 k&c ( Martine Bakker)
5e en 6e uur klas 2VC4 k&c ( Petra Paap)
7e en 8e uur klas 1TH1 ( Petra Paap- cultuurklas)
1e en 2e uur
Mijn eerste stagedag begon voor mijn gevoel een beetje chaotisch, dit omdat ik het niet red half negen aanwezig te zijn vanwege mijn reistijd en dus binnen liep terwijl de les al begonnen was. Dit betekende dat ik de dagopening had gemist en mezelf ook niet had kunnen voorstellen, een heel vreemd begin dus. Ik zag mijn stagegenoot Lora al rondjes door de klas lopen en leerlingen vragen stellen dus besloot ik om dit ook maar te doen. Al gaande weg stelde ik me voor aan de leerlingen en vroeg hun naar hun bezigheden. Hierbij kwam ik erachter dat het best moeilijk is om een gesprek te beginnen met een leerling, ik stelde eerst dan ook alleen vragen die ook alleen met ja en nee beantwoord konden worden, en daar werden ze dan ook mee beantwoord. Hierna veranderde ik mijn vraagtechniek en zo kreeg ik bij sommige leerlingen al wat meer los, toch vind ik dit wel een punt waar ik meer aandacht aan ga besteden. Verder waren de leerlingen zelfstandig bezig met het maken van een kerstster ( hout) of een dromenvanger met hun eigen initialen ( ijzerdraad/ solderen) of nog bezig met het afwerken van hun cartouche ( Egyptisch/ ondervorm met naam in hiërogliefen -de vorige opdracht). De opdrachten en de werkwijze deden me overigens wel meteen denken aan schoolkunst zoals beschreven in ‘De Hollandse schoolkunst’ door Folkert Haanstra.
3e en 4e uur
Bij de tweede klas voelde ik me al wat meer op m`n gemak, hieraan werd ik wel voorgesteld waardoor ik het gevoel had dat de leerlingen toch wat opener waren omdat ze nu wisten wat ik bij hun in de klas kwam doen. Ook vond ik het wel fijn dat ik nu wel de uitleg van de docente had gehoord en ook vanaf het begin van de les wist waar de leerlingen mee bezig waren of zich mee bezig gingen houden. Ik vond het erg leuk dat de leerlingen me meteen vroegen of ik hen kon helpen, ik voelde me meteen al een beetje docent. De klas ging starten met het maken van de dromenvanger en de kerstster, waarbij een aantal leerlingen begonnen met de kerstster en de rest met de dromenvanger. Tijdens de uitleg van de kerstster had ik goed opgelet zodat ik daarna de docente kon helpen en ook een aantal leerlingen kon uitleggen hoe ze hun papier moesten vouwen en knippen om zo een kerstster te krijgen. Het ging echter toch niet zo goed, ik legde aan een aantal leerlingen uit hoe ze het papier moesten vouwen en vouwde zelf maar mee omdat het best moeilijk uit te leggen was, het was de bedoeling dat je uiteindelijk je papier in een puntzakje had gevouwen en dat je deze schuin af zou knippen. We hadden allemaal een mooi puntzakje gevouwen en deze ook allemaal goed schuin afgeknipt maar toen we het afgeknipte deel openvouwde had geen van ons een mooie puntige kerstster maar hadden we er allemaal eén met een platte onderkant.
Ik vond dit erg grappig maar liet dit niet blijken en deed net alsof ik ook niet wist waarom het fout was gegaan, ik ben snel nog even aan de docente gaan vragen wat ik nu fout had gedaan, waaruit bleek dat we het puntzakje via de verkeerde kant schuin hadden afgeknipt. Samen met de leerlingen heb ik toen nog een nieuwe, wel puntige, kerstster geknipt die zij vervolgens op hout konden uittekenen en daarna konden uitzagen. Inmiddels heb ik een hele collectie papieren kerststerren.
5e en 6e uur
Tijdens deze uren liepen we stage bij een andere docente met een heel andere aanpak dan de vorige, Petra is wat strenger dan Martine, en heeft dus een heel andere manier van orde houden en handhaven, allebei effectief maar met een andere inbreng. Dit vond ik wel boeiend om te observeren want ik merkte ook wel dat deze klas wat drukker was dan de vorige klassen en waarschijnlijk is deze manier van aanpak dan wel het effectiefst bij een klas zoals deze. Ik heb ook wel gemerkt dat je bij deze klas wel wat strenger moet zijn omdat ze anders gewoon over je heen lopen en lekker niets uitvoeren, je moet ze een beetje pushen, er een beetje op blijven aandringen om aan het werk te gaan. Deze klas was bezig met het ontwerpen van een tas waarbij ze voordat ze aan het ontwerp zouden gaan beginnen de daarbij horende opdrachten in het werkboek moesten maken. Veel van de leerlingen hadden daar geen zin in en begonnen gelijk aan hun tas, in het begin probeerde ik, omdat ik kennelijk moeite heb om streng op te treden, hun in hun boekje aan het werk te krijgen en vroeg het hun heel vriendelijk ‘zou je niet eerst de opdrachten in je werkboek gaan maken? Want daar krijg je ook een cijfer voor hoor…’. Na een tijdje merkte ik dat dit niet echt werkte en dat ik dit meer categorisch zou moeten aanpakken, ik zei vanaf nu ‘maak eerst maar even de opdrachten in je werkboek.’, wat wel veel effectiever bleek te zijn.
7e en 8e uur
De klas waar we nu bij mochten meelopen is de cultuurklas, hierin zitten leerlingen die zelf voor het beeldende vak hebben gekozen. Nu moet ik zeggen dat dit ook wel te merken was, ze waren veel geïnteresseerder in de opdracht, gingen zelfstandiger en ook veel sneller te werk. Er zitten niet zoveel leerlingen in deze cultuurklas waardoor ik het gevoel had dat het allemaal heel erg overzichtelijk was en waardoor het volgens mij ook wel gemakkelijker is om meer dingen voor elkaar te krijgen omdat je meer aandacht kunt besteden aan alle leerlingen. Ik vond dat er een prettig sfeertje heerste en vond het ook leuk dat de leerlingen meteen om advies gingen vragen en mij mevrouw noemde. De leerlingen hadden de opdracht gekregen om plaatjes van een dier mee te nemen en moesten aan de hand van deze plaatjes een schets maken van dit dier en deze dan niet realistisch na tekenen maar het dier meer stilistisch weergegeven, er een soort van stripfiguurdier van maken, er iets van henzelf in verwerken ( eigen inbreng) . Voorafgaand kregen ze ter illustratie een aantal felgekleurde geglazuurde beelden te zien van een beeldhoudster waar ze zich door konden laten inspireren. Veel leerlingen hadden het dier alsnog te realistisch geschetst en vroegen dan ook wat ze konden doen om het minder realistisch te maken en meer eigen, ik heb aan een aantal leerlingen wat tips gegeven en gezegd dat ze hun dier bijvoorbeeld een Elvis- kapsel of een handtasje konden geven. Een tijdje later liep ik nog een rondje en zag ik dat die leerlingen mijn tips wel erg letterlijk hadden opgevolgd. Nu denk ik dat ik hier ook een beetje op moet gaan letten en ze de volgende keer zelf voorbeelden moet laten verzinnen.
Eerste indruk;
Ik vond dit eerste dagje stage lopen erg leuk maar wel heel erg vermoeiend; er komen zoveel indrukken op je af tijdens zo’n schooldag. Verder vond ik het erg boeiend om te zien hoe enorm verschillend de klassen waren en elke klas ook een andere gebruiksaanwijzing had/ een andere aanpak. Ook werd me het verschil in motivatie tussen een gewone kunst en cultuur klas en de cultuurklas die er zelf voor heeft gekozen duidelijk, aan de ene kant vind ik dit ook wel logisch omdat deze leerlingen er immers zelf voor hebben gekozen maar aan de andere kant vraag ik me wel af waarom de leerlingen die hier niet voor gekozen hebben wat minder gemotiveerd zijn, vinden ze de opdrachten soms niet leuk? Dit allemaal is natuurlijk maar een eerste impressie en ik zal de andere stagedagen dit nog wat meer gaan observeren.
Verbeterpunten;
Per klas is mijn inziens de aanpak anders, zo kan ik bijvoorbeeld bij het cultuurklasje wel op een vriendelijke, vragende manier de leerlingen iets te laten uitvoeren, terwijl ik bij de andere klassen meer categorisch te werk moet gaan om iets voor elkaar te krijgen. Voor de ene klas kan ik gewoon mijn meer natuurlijke aanpak hanteren en voor de andere klas zou ik mezelf wat meer moeten leren om assertief en stellig te zijn opdat ze niet over me heen lopen, nu was dat al wat beter gelukt ik moet het me alleen nog wat meer eigen maken.( interpersoonlijk competentie) Waar ik ook nog wel op moet letten is dat ik de leerlingen meer zelf moet laten doen en meer zelf moet laten nadenken, nu help ik nog te veel. (vakdidactische competentie) Ook ga ik proberen om meer in contact te komen met de leerlingen omdat ik nu een beetje het gevoel heb dat dit erg moeizaam ging. ( interpersoonlijk competentie).
Maandag 15 november ’10
1e en 2e uur
Tijdens mijn tweede stagedag ging het contact leggen met de leerlingen minder moeizaam. Wat het contact leggen dan ook wat gemakkelijker maakte was dat de kinderen bij het maken van een dromenvanger hun eigen initialen erin verwerkten waardoor ik het idee had dat ik zo een opening had om een gesprek aan te gaan, daar komt ook nog eens bij dat ik op deze manier ook hun namen beter kan leren kennen waardoor er uiteindelijk ook een betere verstandshouding ontstaat. Verder heb ik vandaag weer aan een aantal leerlingen uitgelegd hoe ze een kerstster konden maken en dit keer ging het meteen goed. Wat ik vooral leuk vond was dat we al meteen actief in de klas bezig konden zijn; leerlingen konden helpen voor zover dat mogelijk was en materialen/benodigheden konden pakken.
3e en 4e uur
Ook tijdens deze uren heb ik weer met een aantal leerlingen kerststerren gevouwen, maar eerlijk gezegd heb ik ze wel een beetje teveel geholpen en onbewust veel voor ze gevouwen, dit besefte ik me pas achteraf en hier moet ik dan ook wel echt op gaan letten want ik merk al dat de leerlingen mij er sneller bij halen dan mijn stagegenoot omdat ik ze ‘meer’ help. Mij hiervan bewust zijnde en extra oplettender heb ik de leerlingen meer materialen en dergelijke zelf laten pakken, ook hielpen mijn stagegenoot en ik de kinderen telkens een beetje met opruimen, maar aan het einde van de les zijn we nu gewoon eens bij de deur gaan staan om te observeren en vroegen we de leerlingen om even hun spullen en werkplek op te ruimen, dit deden ze dan ook wel.
5e en 6e uur
In de pauze kwam Petra al naar ons toe om even uit te leggen dat we een aangepaste les zouden hebben, dit omdat de moeder van een meisje uit deze klas was overleden. De mentor van deze klas kwam daarom aan het begin van het uur om dit aan de leerlingen te vertellen waarna er ruimte was om hier, wanneer er behoefte aan was, over te praten omdat er door deze mededeling allerlei herinneringen van soortgelijke situaties bij de medeleerlingen naar boven zouden kunnen komen. Zo waren er ook goede vriendinnen van dit meisje die haar moeder natuurlijk ook kende en heel erg met haar meeleefden en hier ook verdrietig over waren. Ik vond dit best wel moeilijk omdat ik me geen houding weet te geven in dit soort situaties, toen ik die vriendinnen van dit meisje zag huilen kreeg ik ook wel even een brok in m`n keel. De leerlingen hoefden vandaag niet te werken aan hun tas althans niet meteen want ze mochten als eerst als blijk van medeleven voor hun klasgenootje een tekening, schildering of iets anders maken. Wat ik hierbij erg verassend vond was dat de leerlingen die vorige week niets tot weinig werk hadden verricht heel geconcentreerd en druk bezig waren om een mooie steunbetuiging te maken, dit vond ik echt heel sympathiek. Verder vond ik het ook wel goed dat de school hiervoor tijd en ruimte had gemaakt want het is natuurlijk erg vervelend zo`n gebeurtenis.
7e en 8e uur
Over deze uren heb ik eigenlijk niet veel mee te delen, het is gewoon een heel zelfstandige klas. De leerlingen pakten braaf hun werk weer op en gingen verder met waar ze waren gebleven. Het blijft leuk hoe de leerlingen om advies blijven vragen.
Maandag 22 november `10
1e en 2e uur
Vandaag heb ik ook niet zo veel mee te delen over deze uurtjes, mijn inziens verliepen deze uurtjes soepel en waren de leerlingen vandaag geconcentreerd bezig met de opdrachten, vele leerlingen konden vandaag hun dromenvanger solderen. Hierbij heb ik af en toe eventjes geholpen omdat het bij sommige leerlingen gewoon echt niet lukte. Aan het einde van de les was het echter wel wat rumoeriger en waren twee leerlingen erg vervelend aan het doen, ze zaten aan werken van andere leerlingen uit andere klassen en wanneer je ze vroeg rustig te doen luisterden ze niet. Ik wist echt even niet hoe ik moest ingrijpen en mijn stagegenoot ook niet echt, later hebben Lora en ik dit nog besproken en vroegen we ons af of wij als stagiaires hun ook niet even op de gang zouden mogen zetten.
3e en 4e uur
Ook deze lesuren verliepen goed, ik weet al veel meer namen en het contact met de leerlingen ging ook al veel beter. In deze klas konden ook veel leerlingen zelfstandig aan het werk en hun dromenvanger solderen en vele al zelfs versieren. Er was ook een leerling waar het solderen niet helemaal goed bij ging en die zichzelf later ook verbrand had aan een soldeerbout. Ik heb hem gezegd dat hij zijn vingers maar even goed moest koelen en probeerde hem positief te beïnvloeden en daarna gewoon zijn werk weer te laten oppakken opdat hij zo zijn pijn zou vergeten. Dit lukte wel maar niet voor lang want het deed hem gewoon erg veel pijn, later is mijn stagegenoot dan ook maar even met hem meegelopen om een zalfje of iets dergelijks voor hem te halen. Omdat hij zijn dromenvanger al wel gesoldeerd had maar sommige delen niet goed vast bleven zitten heb ik deze delen voor hem even goed vastgezet. Ik vraag me wel af of ik dit goed heb aangepakt, ik zal dit nog even bespreken met Martine Bakker.
5e en 6e uur
Vandaag was het weer een gewoon lesje, het meisje waarvan haar moeder was overleden was er ook gewoon weer. Voordat de les begon dacht ik wel dat ik het een beetje ongemakkelijk zou vinden, wetende van haar moeder, en dacht ik dat ik me geen houding zou weten te geven maar dit viel ontzettend mee en zoals ik al zei was het een gewone les. De leerlingen begonnen ook hier zelfstandig en geconcentreerd met hier en daar een aantal leerlingen die even afgeleid waren en andere dingen aan doen waren maar dit duurde echter niet lang. Lora en ik waren met Petra Paap een aantal dingen over de stage en ons lesje, de kerstopdracht, aan het doornemen, tijdens onze bespreking werden een aantal leerlingen vervelend en gingen elkaar met verf bekladden, ik ben er toen heen gelopen en heb hun vriendelijk gevraagd of ze even rustig met hun werk door wilden gaan. Dit deden ze niet waarna ik eén van de leerlingen zijn spullen had gepakt en ergens anders neerlegde, ik zei dat hij maar even daar moest gaan werken, dit werkte tot mijn verbazing wel. Later gingen Lora en ik even onze kerstopdracht kopiëren, toen we terug kwamen was het erg rumoerig en waren diezelfde leerlingen weer vervelend aan het doen, een van de leerlingen was zelfs in het magazijn op een plek waar hij niet mocht komen, ik heb hem toen weer terug geroepen, voor de rest nam Petra Paap het over.
7e en 8e uur
Weer niets aan te merken. De les verliep weer soepel, wat een heerlijk klasje!
Maandag 29 november `10
1e en 2e uur
Vandaag begon de dag ook goed, ik had het gevoel dat ik mijn draai zo’n beetje gevonden had en dat de leerlingen nu inmiddels ook naar mij luisterden, Het was vandaag een beetje rumoerig maar dit kwam vooral omdat de leerlingen ook hun CJP- pas moesten activeren. Ik mocht bij deze klas de dagafsluiting doen, dit vond ik erg moeilijk want ik wist niet hoe ik dit moest aanpakken en had me er ook niet op voorbereidt. Omdat mijn stem, die normaal al niet zo luid is, een beetje weg was door de verkoudheid, deed ik dit niet klassikaal maar in groepjes en vertelde zo dat het bijna tijd was en ze konden gaan opruimen. Dit bleek geen goede aanpak omdat de leerlingen op deze manier niet wisten wat er van ze verwacht werd en kwam er ook niet duidelijk naar voren wie er corvee hadden.
3e en 4e uur
Aan het einde van het 1e en 2e uur vroeg Martine aan mij of ik de dagopening bij deze klas wilde doen, dit vond ik ook erg plotseling en weer erg direct maar besloot om dit toch maar te doen. Voor de leerlingen was dit vandaag hun eerste lesuur zo mocht ik ook een stukje voorlezen uit de oase gevolgd door hun lesplanning. Vandaag moest iedereen beginnen aan de kerstster opdat deze voor kerst af zou zijn, ook moest ik wat vertellen over het solderen en dat ze wat voorzichtiger te werk moesten gaan en minder tin konden gebruiken. Hierbij gebruikte ik, als tip van mijn stagegenoot, de leerling die zijn vingers de vorige keer had verbrand als voorbeeld en vroeg hem wat hij zijn medeleerlingen wilde adviseren, hier kwam helaas niet echt veel uit.
Ik vond dat mijn dagopening heel slecht ging, ik kon me amper verstaanbaar maken en concentreerde me ook maar enkel op de helft van de klas omdat deze wat rumoeriger waren met gevolg dat de andere kant minder ging opletten. Na de opening begon ik wel even te twijfelen over mijn docentschap. Wat echter wel weer leuk was dat de leerlingen mij daarna echt als docente zagen en naar mij toe kwamen voor nadere uitleg en advies. In groepjes gaat het dus wel goed, alleen voor de klas nog wat minder.
5e en 6e uur ( zie voorbereidend schema/ kerstopdracht/ commentaar Petra Paap)
Vandaag ging het gebeuren; Lora en ik gingen ons lesje geven. In de pauze hadden we alles al klaar gezet en de week hiervoor hadden we er al voor gezorgd dat de opdracht was uitgeprint en dat de benodigde materialen aanwezig waren. We waren dus goed voorbereid en tijdens de uitleg van onze opdracht waren de leerlingen dan ook erg enthousiast, soms iets té wat leidde tot onrust. We hadden de leerlingen voor nu de opdracht gegeven om eerst drie schetsen te maken voor hun kerst- welkomstbord alvorens zij deze op hout zouden uittekenen om uit te zagen. We hadden duidelijk aangegeven wat de criteria waren en dat we van hun verwachtte dat zij de schetsen tijdens deze les zouden afronden. Wanneer zij deze niet af hadden moesten ze in de pauze doorwerken, dit omdat er een beoordeling aan vast zat. Vele leerlingen zagen het nut er niet van in om drie schetsen te maken omdat immers hun eerste schets altijd het beste is, na een beetje positieve beïnvloeding gingen de meeste toch verder met de andere schetsen. Uiteindelijk had bijna iedereen de drie schetsen af, sommige hadden deze weliswaar afgeraffeld zodat zij hun pauze niet hoefden op te geven wat zij uiteraard in de beoordeling zullen terugzien, het mooie was dat diegene die de hele les al erg geconcentreerd bezig waren in de pauze doorgingen om hun schetsen mooi af te werken. Dit maakte het dan ook wel weer moeilijk om niet te zeggen dat ze wel mochten gaan omdat ze al zo hun best hadden gedaan.
Over het 7e en 8e uur heb ik weer niets aan te merken dus ga ik wel meteen door naar de beoordeling.
De beoordeling;
Lora en ik zijn na de lessen nog even op school gebleven om de schetsen van de leerlingen te bekijken en te beoordelen. Dit was geen gemakkelijke opgave omdat we aan de hand van de beoordelingscriteria die we hadden opgesteld de leerlingen die er weinig aandacht aan hadden besteed toch nog een redelijk hoog cijfer moesten toekennen, achteraf bleek dit wel zo eerlijk. Ik vond het erg moeilijk om de schetsen zo objectief mogelijk te bekijken omdat ik doordat ik zoveel rondliep in de klas wel heb gezien wie zich er goed voor hadden ingezet en wie niet, mijn vraag was of ik dit mee moest nemen in de beoordeling, uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om dit niet te doen en zuiver te kijken of zij zich aan de opdracht hadden gehouden. Als eerst hebben we alle leerlingen aan de hand van de beoordelingscriteria een voorlopig cijfer gegeven, later hebben we alle schetsen nog vergeleken en hier en daar wat cijfers verlaagd/ verhoogd. ( de beoordelingen en criteria zal ik later nog even bijvoegen wanneer deze door Petra Paap zijn goedgekeurd)
Maandag 6 december `10
1e en 2e uur
Eigenlijk heb ik hier nu ook niets op te merken. De les verliep rustig, iedereen was goed aan het werk, af en toe waren een aantal leerlingen wel wat rumoerig maar niet voor lang. Ik denk ook dat de leerlingen inmiddels wel gewend zijn aan mij want ze praten al veel openlijker tegen mij en wanneer ze iets niet weten of als er iets niet lukt, vragen ze mij ook om advies of om even te helpen.
3e en 4e uur
Eerder al had Lora een leerling observatie gedaan door om de 3 minuten op te schrijven wat een bepaalde leerling op dat moment doet. Daar kwam uit dat een leerling soms wel de helft van de les helemaal niets uitvoert. Terwijl zij deze observatie deed liep ik rond door het lokaal en dit was mij niet echt opgevallen. Om ook even een overzicht van de klas en de leerlingen te krijgen ben ik tijdens deze uren achter in de klas gaan zitten waar ik een ogenschijnlijk drukke en een ogenschijnlijk rustige leerling heb geobserveerd. ( zie leerling observaties) De drukke leerling deed zo`n ongeveer 30 á 45 minuten van de les niets aan zijn schoolwerk en de rustige leerling deed zo`n 20 á 30 minuten niets aan haar schoolwerk. Ik vond het wel grappig dat de leerling waar je van verwacht dat die de hele tijd netjes aan het werk is vaak ook niet zoveel doet. Deze leerling valt gewoon minder op waardoor je eigenlijk niet zo heel erg oplet of hij of zij wel met zijn schoolwerk bezig is.
5e en 6e uur
Het tweede deel van ons lesje; vandaag hebben we de leerlingen verteld dat zij hun beste schets moesten uitzoeken en deze vervolgens op hout uit te tekenen en uit te zagen. Weer moeten ze deze opdracht aan het eind van de les hebben uitgevoerd/ afgemaakt want volgende week moet het kerstwelkomst -bord af zijn. Dit keer hebben we ze niet in de pauze laten doorwerken wanneer het niet helemaal af was dit omdat ze natuurlijk volgende week nog twee lesuren de tijd hebben om het af te maken maar dit vertelde we pas aan het einde opdat de leerlingen wel hun best gingen doen. Ik vond dat het lesgeven vandaag al weer een stuk beter ging, de leerlingen gingen goed aan het werk en sommige waren zelfs al begonnen met het schilderen van het bord ( de opdracht van volgende week). De vorige keer ging het opruimen heel erg rumoerig en vandaag was dat ook wel weer een beetje zo maar wel minder want we hadden nu de kans om de les klassikaal af te sluiten; iedereen bleef zitten totdat de klas helemaal opgeruimd was, de druktemakers lieten we het lokaal nog even extra schoonmaken, omdat iedereen op hen wachtte ging het nu dan ook veel sneller. Wel waren twee leerlingen tijdens het extra opruimen mij ontzettend aan het uitdagen en wanneer ik hen wat vroeg liepen ze snel voor me uit, ik bleef natuurlijk niet achter hen aan lopen dus mochten zij de hele pauze blijven en heb ik even een gesprekje met ze gehouden. Ik wilde hen duidelijk maken dat ik niet gediend was van hun gedrag en dat ik van hen verwachtte dat zij volgende week gewoon naar mij zullen luisteren. Als ze dan nog niet zouden luisteren, zal ik ze naar de afdelingsleider sturen of ik laat ze een uurtje nakomen. Ik geloof niet dat het echt een effectief gesprek was omdat ik wel streng probeerde over te komen maar volgens mij alsnog te vriendelijk was; ze waren een beetje lacherig. Maar goed, als het niet effectief is geweest zullen ze, als ze volgende week mij weer proberen uit te dagen, wel merken dat ik wel heel serieus was. Voor de rest ging het allemaal wel goed, ik geloof dat iedereen de opdracht ook wel af krijgt.
7e en 8e uur
Vandaag zijn Lora en ik even in een andere klas gaan kijken, in de parallelklas van de cultuurklas. Dit was ook een erg klein klasje met ongeveer 12 á 15 leerlingen en zij waren bezig met een soort van pop- art portret te maken van een beroemd iemand. Je kon zien dat de leerlingen dit een erg leuke opdracht vonden, allemaal waren ze rustig en geconcentreerd bezig. Het leuke was ook dat de leerlingen dan ook enthousiast vertelde over wat ze aan het doen waren. Ook was het leuk en vooral goed om te kijken naar de werkwijze van deze docente. Haar aanpak was natuurlijk ook weer heel anders, zij stond eigenlijk een beetje naast de leerlingen, als gelijke, en was erg rustig. Wanneer ze vertelde dat het tijd was om te gaan opruimen hielp de hele klas mee, ze leken dit nog leuk te vinden ook. Ik dacht meteen dat ik ook wel een keertje zo’n aanpak wilde hanteren want het opruimgedeelte in de andere lessen is vaak maar een drama.
Maandag 13 december `10
1e en 2e uur
Niet veel gebeurt. De leerlingen waren allemaal goed aan het werk dit ook omdat dit de laatste les is voor de kerstvakantie en de kerststerren vandaag echt af moesten. Bijna alle leerlingen hebben hun kerstster vandaag wel afgemaakt op een stuk of twee na die bijna iedere les niet zoveel doen en er voor dit vak dan ook niet zo goed voor staan. Ik heb geprobeerd het beste uit ze te halen door ze positief te beïnvloeden en te zeggen dat ze als ze wat beter hun best zouden doen ze dit uiteraard in hun cijfer terug zouden zien. Dit was helaas tevergeefs en later tijdens het beoordelen van de sterren konden Lora en ik hun niet hoger dan een 4 voor hun werk geven. Van de ene leerling heeft Martine zelfs de kerstster ( die miste een punt) mee genomen naar de ouderavond, de ouders moesten lachen om de wanprestatie van hun dochter en vonden de 4 nog schappelijk, de kerstster hebben ze als ‘trofee’ mee naar huis genomen en uiteraard ook met hun dochter hierover gepraat.
3e en 4e uur
Ook niet veel gebeurt. Tijdens deze lesuren waren de leerlingen ook allemaal goed aan het werk om allemaal hun kerstster af te krijgen en te laten beoordelen. Aan het einde van de les heeft iedereen zijn of haar kerstster ingeleverd en weer hebben Lora en ik de sterren beoordeeld. Dit deden we, net als bij de vorige klas, door in eerste instantie alle sterren apart een cijfer te geven en vervolgens de sterren met elkaar te vergelijken, zo stelde we een aantal cijfers nog een beetje bij.
5e en 6e uur
Het laatste deel van ons lesje; het bord schilderen/versieren/afwerken( laten staan of hangen).
Vandaag hebben we besloten om ieder een deel van de les voor zichzelf te nemen; Lora zal de les openen en ik zal de les afsluiten. De opdracht was nog steeds voor iedereen duidelijk, voor de zekerheid was er nog even verteld dat de opdracht vandaag af moest zijn; de leerlingen wilden eigenlijk meteen al aan de slag. Onze stagebegeleider Bert Velthuis kwam vandaag de les bijwonen en we kregen beide even een gesprekje met hem en Martine Bakker. Het leek wel alsof de leerlingen door zijn bijzijn nét even iets harder aan het werk gingen, dit was wel grappig om te zien. We hebben van tevoren nog even de tips en het kritiek van de vorige lesjes door genomen en hier extra op gelet. We zijn ruim van tevoren gaan opruimen hebben op het bord gezet wie er moest opruimen en wat diegene moest opruimen en ook duidelijk gezegd dat iedereen die klaar was met opruimen alvast op hun plek moesten gaan zitten, dit werkte erg goed. Vandaag hebben we niemand in de pauze laten zitten en de leerlingen die vorige keer niet naar mij hadden geluisterd waren vandaag erg goed aan het werk geweest, ik heb ze hier na afloop nog even een complimentje voor gegeven. Vandaag verliep ons lesje gewoon goed en was er al duidelijk een verschil te merken tussen ons eerste en laatste lesje, dat doet je wel goed.
7e en 8e uur
Weer niets op aan te merken.
Maandag 6 januari`11
1e en 2e uur
De eerste les na de vakantie, de leerlingen waren dus erg druk en hadden elkaar natuurlijk veel te vertellen. De leerlingen hebben deze week en volgende week nog de tijd om alle opdrachten af te ronden ( dromenvanger, fotostandaard * extra werk). Het was erg rumoerig en een beetje chaotisch maar de leerlingen zijn wel met hun werk bezig geweest dus ik denk dat we dit gewoon opstartproblemen kunnen noemen. Voor de rest is er niet veel gebeurd, ik heb gewoon rond gelopen door de klas af en toe gevraagd naar hoe hun kerstdagen waren geweest en hier en daar leerlingen geprobeerd te stimuleren om aan het werk te gaan.
3e en 4e uur
De leerlingen in deze klas waren ook een beetje rumoerig. De leerlingen gingen wel aan het werk maar het starten verliep ook langzaam. Ik denk dat je er na zo’n vakantie ook niet veel meer uit krijgt dus heb ook hier in de klas rond gelopen, gevraagd of er nog goede voornemens waren, beetje contact gelegd en toch geprobeerd om de leerlingen aan het werk te zetten.
5e en 6e uur
Vandaag stonden we weer gewoon langs de zijlijn. Petra Paap had voor vandaag een theorieles voorbereidt, dit wat deze leerlingen niet als erg leuk beschouwen, zij houden meer van het bezig zijn, van de praktijk. De leerlingen moesten in hun boek gaan werken en een heel proces doorlopen; ze zullen eerst opdrachten en schetsjes in hun boekje moeten maken en een idee moeten ontwikkelen alvorens zij een kistje gaan maken waarin dit alles verwerkt zal worden. De leerlingen zijn bij opdrachten als deze snel afgeleidt en ongemotiveerd dus Lora en ik hebben ook nu weer rond gelopen door de klas en de kinderen begeleidt bij de opdrachten wanneer we zagen dat de spanningsboog verslapte. De leerlingen hebben uiteindelijk allemaal wel de opdrachten gemaakt. Petra Paap had ook duidelijk van tevoren gezegd wanneer wat af moest zijn, wat ze ons ook adviseerde om te vertellen voordat we ons lesje gingen geven, en dit werk dan ook goed. Het is dus je les goed voor bereiden maar ook afstemmen op je leerlingen en hun manier van leren en maken ( wat werkt/ is effectief?).
7e en 8e uur
Weer niets op aan te merken.
Maandag 10 januari `11
Vandaag was ik helaas ziek. Dit zal ik op 24 januari inhalen. Wel jammer want vandaag zou ik eigenlijk een lesje geven in de Franse les over het impressionisme, had ook een heel leuke opdracht al zeg ik het zelf. Ik wilde dat de leerlingen zelf een ‘impressie’ zouden gaan maken. Hiervoor zou ik de klas ( 15 leerlingen) op delen in twee waarvan de ene helft de andere zouden gaan natekenen ,en later andersom, snel dus alleen een impressie van hun medeleerlingen ( omdat zij zelf geen tekenmateriaal bij zich zullen hebben had ik bedacht dat zij dit dan zouden doen aan de hand van licht/donker met potlood, niet de lijnen maar het licht en de schaduw alleen weergeven) . Misschien dat ik dit lesje later nog kan geven.
Maandag 17 januari `11
1e en 2e uur
Lora had een lesje over compositie voorbereidt. De leerlingen gingen hun eigen familie in silhouetten natekenen op karton en daarna een mooie compositie maken ( overlapping, afsnijding). Iedereen was wel enthousiast en het was echt een leuke opdracht om contact te leggen met leerlingen, ik ben veel te weten gekomen over hoe leerlingen wonen ( broertjes, zusjes etc.) Voor de rest heb ik niet echt veel op te merken over dit lesuurtje. Aan het einde van de les hebben Lora en ik lollies uitgedeeld omdat dit onze officiële stagedag is, dit stemde de leerlingen al helemaal goed.
3e en 4e uur
Het was dus de bedoeling dat ik nu ook een compositielesje ging geven, door een kleine miscommunicatie had ik niets voorbereidt, ik schaamde me dood. Gelukkig kon ik Lora haar PowerPoint wel gebruiken en hebben we snel even een opdrachtje bedacht. Ik ging de leerlingen uitleg geven over asymmetrische en symmetrische composities, hoewel ik niets had voorbereidt ging dit lesje echt heel erg goed; ik was verstaanbaar en betrok iedereen erbij, het is echt een groot verschil tussen de dagopening die ik op 13 december had gedaan. Na mijn uitleg heb ik de leerlingen de opdracht gegeven om met gekleurd papier( driehoekjes) zowel een asymmetrisch als een symmetrisch figuur te maken om te kijken of ze het hebben begrepen. Dit hadden ze allemaal wel begrepen en wanneer ze het af hadden konden ze verder met de andere opdrachten die ze nog moesten afronden. ( zie aantekeningen Martine Bakker).
5e en 6e uur
Niets op aan te merken. Rond gelopen in de klas, leerlingen waren bezig met hun kistje, vinden het blijkbaar een erg leuke opdracht.
7e en 8e uur
Omdat er in deze klas leerlingen zitten die er zelf ook over denken om later iets met kunst te gaan doen, hebben Lora en Ik ons eigen werk op ons blog laten zien. We hebben de leerlingen enthousiast proberen te maken voor een opleiding op ArtEZ, wat volgens mij ook wel is gelukt. Toen we aan het begin vroegen of er leerlingen waren die later iets met kunst wilde gaan doen staken 3 leerlingen hun hand op, na afloop ongeveer het dubbele.
Maandag 24 januari`11
1e en 2e uur
Het was me opgevallen dat er bij dit lesuur telkens 3 leerlingen helemaal alleen zitten. Vandaag had ik besloten om maar eens te gaan vragen waarom dit zo was. Ik raakte in gesprek met een leerlinge en die vertelde me wie er werden gepest en dat zij ook werd gepest en dat ze daarom in de pauze bij haar kluisje eet omdat ze ook in de aula gepest wordt. We hebben gepraat over wat er hier aan gedaan kan worden en of ze niet bij haar mentor terecht kan; de mentor bleek zij niet zo vaak te zien en deze zal binnenkort ook van school gaan. Ze kon wel naar de afdelingsleider gaan maar durfde dit niet zo goed, wel als ik met haar mee ging. In de grote pauze zijn we naar de afdelingsleider geweest daar heeft zij de situatie uitgelegd. Dit zal nog worden besproken, ik zal later nog eens informeren hoe het nu is afgelopen want dit is natuurlijk mijn laatste stagedag.
3e en 4e uur
De volgende dag is er een opendag, het klaslokaal moest al grotendeels opgeruimd worden en voor wat opdrachtjes moesten de spullen klaargezet worden. Vrijwilligers hiervoor boden zich direct aan. Het was een rustig lesje iedereen was goed bezig en veel leerlingen hielpen dus mee met het klaarzetten van spullen en het opruimen van het lokaal voor de opendag.
5e en 6e uur
Tijdens dit uur konden de leerlingen verder gaan met hun kistje of helpen met het schoonmaken van het lokaal, weer boden vrijwilligers zich direct aan. Er was een gezellige sfeer, een groepje leerlingen maakten de tafels schoon en etc. , en de rest waren druk bezig met hun kistje.
7e en 8e uur
Ook hier waren de leerlingen zeer behulpzaam, de leerlingen vinden het blijkbaar leuk om even niet met hun eigen werk bezig te zijn. Leerlingen hebben alles voor de opendag klaargezet en konden daarna nog even met hun eigen werk aan de slag. Verder niets op aan te merken. Het was een gezellig laatste dagje!
Reflectie Stage
Zwaktes; onzeker over mezelf en over m`n kennis, bang dat ik niet verstaanbaar ben, chaotisch, slecht kunnen plannen.
Sterktes; goed reflectief vermogen, gemakkelijk in de omgang, goed in aanpassen, probeer iedereen te betrekken.
Toen ik aan deze stage begon was ik nogal onzeker over mezelf omdat ik het gevoel had dat ik onvoldoende kennis bezit. Dit schemerde dan ook wel een beetje door wanneer ik klassikaal les moest geven. Ik ben er achter gekomen dat ik dit gewoon opzij kon zetten omdat ik sowieso over meer kennis beschik dan de leerlingen aan wie ik les geef, ook wilde ik het natuurlijk meteen goed doen wat onmogelijk is want deze stage is bedoeld om te leren. Toen ik dit eenmaal overboord had gezet stond ik al veel natuurlijker en zelfverzekerder voor de klas.
Zo is het verschil tussen het eerste lesje dat ik alleen gaf ( de dagopening) en het laatste lesje ( compositielesje) al heel groot. Tijdens de dagopening was ik een beetje aan het stuntelen en wilde ik dat de leerlingen zo snel mogelijk aan het werk gingen omdat ik er dan maar van af was. Ik vergat wat ik wilde zeggen en ik kon me moeilijk verstaanbaar maken en had het idee dat ik niet echt doordrong tot de klas ( kon de vierde wand niet doorbreken).
Het laatste lesje dat ik heb gegeven stond ik al steviger in mijn schoenen. Ik ben gewoon als ‘mezelf’ voor de klas gaan staan ( dus zonder ideaal; ik moet het nu goed doen) en ik merkte dat het zo veel beter ging, doordat ik zekerder was en ik wist dat ik het wel kon permitteren om een fout te maken, praatte ik ook duidelijker ( was enthousiaster, vond het leuker). Omdat ik tijdens het eerste lesje niet echt centraal voor de klas stond maar me had gefocust op de ‘drukke’ helft van de klas kreeg ik niet iedereen mee. Ik betrok niet iedereen waardoor bij de helft van de klas de aandacht verslapte, dit was echt een leermoment want tijdens het compositielesje ben ik centraal gaan staan en liep ik heen en weer, ik merkte dat ik zo inderdaad iedereen erbij betrok en de vierde wand kon doorbreken. Zo stond ik zelf ook veel zekerder voor de klas wat goed is voor de sfeer en zo heb ik ook geleerd om interactie op gang te brengen.
Tijdens deze stage heb ik ook geleerd om stelliger en assertief te zijn. In het begin hielp ik de leerlingen nog te veel omdat ik vriendelijk wilde zijn. De leerlingen gingen hier uiteraard misbruik van maken. Wanneer ik dit eenmaal doorkreeg en ik meer in de rol kroop van docent dan als van ‘vriend’ of ‘gelijke’, werd ik er al makkelijker in om te zeggen dat een ander klasgenootje misschien wel even kon helpen. Ik liet ze nu eerst zelf naar een oplossing voor hun probleem zoeken.
Aan het begin van deze stage vond ik het erg moeilijk om contact met de leerlingen te krijgen omdat ik het gevoel had dat zij niet zo geïnteresseerd waren in een gesprekje. Later ging dit al veel makkelijker want het is vooral ook een kwestie van hoe je een vraag formuleert. Een vraag die met een ja of nee beantwoord kan worden wordt dan ook simpelweg maar met een ja of nee beantwoord. Natuurlijk proberen de leerlingen je in het begin ook wel uit, en wanneer ik gewoon volhield met vragen stellen kreeg ik steeds meer informatie uit een leerling. Naar mate ze ook meer aan me gewend waren begonnen ze zelf ook contact te zoeken. Dit was echt leuk om mee te maken en zorgde er ook wel voor dat er een goede sfeer ontstond en ook heb ik gemerkt dat je dan ook meer respect krijgt. Dit merkte ik dan weer wanneer ik klassikaal les gaf.
Mijn inziens heb ik mijn leerdoelen grotendeels wel bereikt, ik weet nu dat ik niet echt onzeker hoef te zijn en wanneer ik dit opzij kan zetten ik dan ook veel beter voor de klas sta ( duidelijk kan zijn/ praten) . Natuurlijk is dit iets waar ik altijd wel aan kan werken maar waar ik nu wel verder op kan bouwen. Helaas ben ik nog wel erg chaotisch en ging het plannen niet zo heel erg goed, ik vergat dat ik een theorielesje moest voorbereiden. Gelukkig liep ik stage met Lora die heel erg organisatorisch is en heel goed kan plannen en heb ik veel tips van haar kunnen ontvangen op dit gebied.
De leerdoelen die ik voor deze stage had opgesteld neem ik wel weer mee naar een volgende stage. Zo kan ik verder bouwen op de ervaringen die ik hier heb opgedaan. Ik kan zo verder met het verbeteren van mijn houding voor de klas, me richten op het doorbreken van de vierde wand. Zo bleken soms mijn sterke punten ook weer zwakke punten te zijn want voor een vriendelijke en coöperatieve sfeer in de klas is uiteraard interactie van groot belang en dit bereik je niet door onzeker voor de klas te staan, zo kan je niet iedereen betrekken. Uiteindelijk lukte me dit wel maar ik denk dat ik dit zeker nog kan verbeteren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten